Brutale Apple - del III

Apples iOS7 er interessant. Mindre brukervennlig, mer funksjonell. Et dristig valg.

Brukergrensesnittet er flatt. 3D-symboler er erstattet med 3D-effekter. Apple kaller det elegant – et fremskritt. Mange mener det motsatte. Begge sider har rett.

Vi har diskutert Apples brutale omgang med egen historie tidligere (se linker nedenfor). No Mercy er den beundringsverdige innstilingen. Beundringsverdig fordi den er sjelden, effektiv og modig. Gang på gang har selskapet kuttet funksjoner, produkter, tilkoblinger og periferistøtte – gjerne lenge før konkurrentene. Floppy, CD, Ethernet-plugg, serieport, modem, prosessor-arkitektur, servere og så videre. Alltid med betydelig risiko for å irritere gode kunder. Og (tilsynelatende) alltid med overbevisning om at brudd med historien er nødvendig for å komme videre.

Vi kan mene mye om både brutaliteten og annet, men tallene lyver ikke. Og brutaliteten er ikke blitt borte sammen med Jobs. iOS7 føyer seg i rekken. Vi liker de fleste nye funksjonene. Faktum er at vi liker hele pakken. Men vi har sympati med de som ikke gjør det. For iOS7 er ikke like brukervennlig som forgjengerne. For nye brukere er iOS7 direkte vanskelig. Symbolene er lite intuitive, knappene som gjør det innlysende hva som skal gjøres, er borte. Vi må lese hva som skal gjøres i stedet for å se – og så videre.

Et underlig valg for et selskap hvis credo alltid har vært at det enkleste (for brukeren) er det beste. Hva skjer? Trolig et utslag av den samme effektive brutaliteten vi har diskutert tidligere. Resonnementet synes å være at markedet er modent. Etter 6 år med 3D og simulerte analoge symboler, er brukernes behov for historiske analogier borte. ‘Swipes’ er blitt innlysende, brukerne har forsert en emosjonell barriere: Å prøve seg frem er ufarlig og ønskelig. Dristig.

Brukernes digitale tidsalder startet med en simulering av bordflaten – ikke fordi det var teknisk påkrevet eller ønskelig, men for å senke terskelen – gjøre mekanismene gjenkjennbare og ufarlige. En udiskutabel suksess som 30 år senere er hemmende og overflødig, men vanskelig å bli kvitt. iOS startet med å eliminere både vinduer og desktop, men beholdt simuleringen av analoge mekanismer. Risikoen ved å fjerne dem allerede nå, er å skremme bort kunder som fortsatt ikke har flyttet inn i den digitale verden. Oppsiden er at historien aldri blir en hemmende ballast. Apple tror åpenbart at oppsiden er størst eller viktigst. Vi tror de har rett.


Se også:


Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.